duminică, 12 septembrie 2010

Fata din Nazaret – roman de mistere religioase



Prin versiunea românească Fata din Nazaret (Editura Curtea Veche împreună cu Jurnalul Naţional, Bucureşti, 2010, trad. din limba engleză şi note de Mihnea Gafiţa) a romanului Girl Mary, apărut cu succes în SUA, la editura Simon&Shuster, în 2009, Petru Popescu surprinde din nou. Şi acest lucru explică succesul romanelor sale, pentru că autorul, fiind obişnuit cu o piaţă americană de carte extrem de mobilă, caută, cu persuasiune şi cu ştiinţa „facerii” unui roman, un public imposibil de înşelat în aşteptările lui „Popular” nu înseamnă un stigmat aplicat pe opera lui Petru Popescu, cât o condiţie a noii literaturi de tip entertainment, în care substanţa filozofică şi artele narative sunt pliate pe acest tip de facilitate. Aceste straturi de profunzime şi modalităţile de a le transpune în povestire, astfel orientate, se bucură de un impact mai mare în rândul cititorilor.
Fata din Nazaret este un bun roman istoric, care reînvie contextul social-politic din vremea lui Irod şi a lui Ponţiu Pilat, dinaintea naşterii lui Iisus Christos. Romanul pulsează de aşteptarea marelui eveniment creştin. Petru Popescu „speculează” romanesc: împăratul Octavianus Augustus caută el însuşi o teofanie (un Mesia care instaurează o nouă vârstă de aur în Roma antică), în sprijinul implementării cultului imperial în modul cel mai eficient. De aceea, Pilat devine „spionul oficial” care are misiunea de a se documenta din teofaniile ebraice, în special din cea aşteptată, conform scripturilor, în sânul tribului lui Ioachim, descendent al regelui David.
Romanul istoric este substanţial. Evenimentele de la curtea împăratului Octavianus Augustus sunt reconstituite cu acurateţe şi prin detalii relevante, referitoare la viaţa de zi cu zi a aristocraţiei romane şi la luptele pentru succesiunea la tron (Tiberius). Sunt de amintit flashurile din catacombele romane unde se desfăşoară „voalat” orgiile şi depravările sexuale exclusiviste, să zicem aşa, în care protagonistă era omniprezenta Octavia, nepoata împăratului şi amanta lui Pilat. Însă toate firele narative se strâng, ca într-un ghem, în jurul poveştii tribului lui Ioachim şi a lui Mariamne, viitoarea mamă a lui Iisus Christos. Disputele dintre clanurile Şalafta şi Aaron din Nazareth constituie contextul social şi politic dominat de o puternică culoare locală.
Fata din Nazaret este un roman stratificat. Romanul istoric e mâlul din care ies nuferii, adică mesajul de profunzime al cărţii. Romanul antropologic devoalează cutumele precise şi ancestrale ale tribului lui Ioachim, cu rezonanţe în istoria milenară din Vechiul Testament. Mariamne devine exponentul acestei familii, într-o interpretare nu atât nouă, cât organic recreată în textura cărţii, aceea de emancipare feminină din tirania cutumelor patriarhale în care feminismul era subordonat unei perspective masculine. Această sensibilitate nouă, de tip modern (v. romanul Anitei Diamant, The Red Tent), ajută în conturarea personajului central. Însă nu e numai atât. Conceptele de menstruaţie, virginitate sunt cele care agită apele liniştite ale povestirii şi, deopotrivă, îi conferă substanţă. De fapt, romanul încearcă şi reuşeşte să descrie realist viaţa de fată aflată în eflorescenţa primelor înfiorări erotice. Lovestory-ul dintre Mariamne şi Iosif se derulează cu pulsiunile lui reale. Trupurile lor se simt în toată efervescenţa lor senzorială. Limbajul frust cheamă un naturalism sadea, caracteristic vieţii cutumiare din Israel. Se poate subînţelege o polemică la adresa tocirii sentimentului creştin contemporan bazat pe o pioşenie vidată de viaţă şi erotism. Reinterpretarea originală a unui mit creştin à la Saramago înseamnă curaj narativ şi mijloace prin care el se susţine. Petru Popescu fructifică, se pare, un curent neoprotestant din SUA pe care îl îmbogăţeşte cu simboluri şi conotaţii ale unui creştinism primar, înaintea de explozia confesiunilor. Ideea de unire trupească a lui Mariamne si a lui Iosif întru spirit şi întru Dumnezeu pare, la o interpretare de suprafaţă, o blasfemie. Însă romancierul inoculează suficientă substanţă teologică în întruparea marii revelaţii divine printr-un metaforism narativ de profunzime. Ca într-o claviatură, materialismul este armonizat de cutumele ebraice şi de sensul unei iubiri plurivalente. Muntele Barak este simbolul unui Eden, unde cuplul mesianic Mariamne şi Iosif/Dumnezeu reface cercul iniţiat de păcatul adamic în sensul unei compliniri spirituale desăvârşite prin Dragoste. Discursul narativ la persoana I (protagonişti Mariamne, Iosif, Pilat) nu suferă. El musteşte de acelaşi naturalism, însă substanţa teologică însoţeşte gradat discursul prin convorbirile lui Mariamne cu Adonai, Dumnezeul regizor al unei iubiri prin care el îşi manifestă voinţa sa prin teofanii. Petru Popescu topeşte firesc acest mesaj într-un roman istoric şi antropologic, astfel încât romanul de mistere religioase pulsează din frunzişul narativ prin seva hrănitoare a unei emoţii care împânzeşte destule pagini ale cărţii.
Cărţii nu îi lipseşte conceptul de dragoste creştin, în înteles ecumenic şi primar. Însă cel mai important lucru este că dragostea îşi are intimitatea ei şi limbajul fermecător al seducţiei. A descrie virginitatea ca un concept esenţial al cărţii este o miză care i-a reuşit în acest sens. Orizontul de aşteptare a unui Mesia înseamnă supravieţuirea unui trib în istorie prin dragoste. Metaforismul religios este complex. Mariamne înseamnă (şi) o identitate românească în aşteptarea unei recuperări spirituale şi religioase de adâncime resimţită într-o atmosferă mesianică similară marii întrupări christice. Trăsăturile spirituale ale Mariei sunt implantate organic în poporul român, aflat mereu în aşteptarea unei împliniri istorice şi spirituale, în ciuda vicisitudinilor de tot felul. Dincolo de jocul interpretărilor critice, cartea, scrisă cu profesionalism, se citeşte cu plăcere datorită unui registru stilistic mixat pe un limbaj hierofantic, erotic, umoristic ori frust din zona esteticii urâtului. Construcţia romanului şi a unor personaje seducătoare (Mariamne, Pilat) înseamnă atuurile unui roman care nu poate fi ocolit de către critica literară de specialitate în analize mai ample.
Romanul, popular în aparenţă prin facilitatea discursului narativ (cu scene cinematografice excelente), însă substanţial ca metaforism reliogios, va avea parte de o receptare lentă din cauza originalităţii lui.

(Tribuna, nr. 192, 2 septembrie-14 septembrie 2010)

Dinu Bălan

17 comentarii:

Realitatea lui Petria spunea...

Am scris ceva si eu despre PP aici http://www.rasunetul.ro/petru-popescu-scriitorul-masina-de-curse

si http://www.agentiadecarte.ro/2010/09/petru-popescu-scriitorul-in-masina-de-curse/

Dinu Balan spunea...

Multumesc. Am citit cu interes articolul. Aveti dreptate in ceea ce opinati vizavi de reactia romanilor in fata succesului unui confrate de-al nostru. PP insa e obisnuit cu acest tip de reactie a criticilor si nu-l deranjeaza prea mult. Succesul de public e alifia si stimulentul scrisului sau. E ceea ce, printre altele, am demonstrat in teza mea de doctorat, curand, sub forma de carte.

Anonim spunea...

There are some very great sources here and thank you for being so kind to post them here. So we can read them and give our opinion on subject .

Anonim spunea...

Please forgive me and let me delete or move the item to the appropriate category posted better if we did not, I beg a thousand excuses ...

Anonim spunea...

Well worth the read. Thanks for sharing this information. I got a chance to know about this.http://www.jocuricamioane.net/

Anonim spunea...

There are some very great sources here and thank you for being so kind to post them here. So we can read them and give our opinion on subject .

Anonim spunea...

The game enriches the spirit. Knowledge you get, remember what you learned and apply it in practice. jocuri sport

Anonim spunea...

I honourable added this site to my bookmarks. I make use of reading your posts. ebancuritari.com bancuri cu bula si bancuri tari Thanks!

Anonim spunea...

To be a successful founder there's complete finished sovereignty: when you obtain a kid, don't look at it benefit of the oldest two years.
Ernest Hemingway

Anonim spunea...

proficiently worth the read.I initiate it very communicative as I be suffering with been researching a lot lately on utilitarian matters such as you talk about...

Anonim spunea...

Creanga isi asterne gandurile si sentimentele in “Pagini Aurii” ale operei literare

Anonim spunea...

Inviting knowledge, may I use a part of it in my website?

Anonim spunea...

Well worth the read. Thanks for sharing this information. I got a chance to know about online betting

ana spunea...

Mulțumesc pentru anul petrecut împreună aici, în acest colț al blogosferei
și
să ne regăsim cu bine într-un an pe care vom încerca să-l facem noi mai bun
SĂRBĂTORI PE CARE SĂ LE SIMIȚIȚI CU ADEVĂRAT, ADICĂ FRUMOS!

Anonim spunea...

Children's rival is the bona fide, which is closer to creation divine. Children's game is a devices that they truly do not grasp and accept social and cognitive conversations. Barriers turn a deaf ear to their engagement period and space. In behalf of every lad plays is not just an about www.jocuri-sportive.com - jocuri sport sport but also an nuance of somebody and explore the world. Childhood tease and contrive an criterion spaciousness after the writers is back day in and day out invoking it with thrill and nostalgia, and volume these writers are mentioned and Ovidiu Ion Creanga Verdes. ? Sprig spread their thoughts and feelings in "Yellow Pages" of the opus literary.

Anonim spunea...

Children's malfunction is the bona fide, which is closer to beginning divine. Children's game is a game that they creditably do not grasp and tolerate sexually transmitted and cognitive conversations. Barriers overlook their daring once upon a time and space. For every lad plays is not sole an about www.jocuri-sportive.com - jocuri sport sport but also an language of identity and explore the world. Infancy fun and beat a hasty retreat an notional stretch after the writers is uphold often invoking it with thrill and nostalgia, and among these writers are mentioned and Ovidiu Ion Creanga Verdes. ? Subdivision spread their thoughts and feelings in "Yellow Pages" of the work literary.

Anonim spunea...

Memories of Puberty ", which is chronicled in" daughter youth all-encompassing "notion when proved via the maker himself says:" www.jocuri-miniclip.net jocuri miniclip So I I'm so glad at that era believe they were all children, since her this men and the earth. " He describes the to the max as a kingdom of girlhood game. The meet boasts a medley of methods of language nipper occurs through the underhand from the ancient age. ?